2 maanden in Brazilië!

24 september 2014 - Teresópolis, Brazilië

Hallo allemaal!

Het is al een tijdje geleden dat ik nog iets geschreven heb dus ik heb weer veel te vertellen! Ondertussen is mijn gastzus Bia al een tijdje in België en heb ik mijn eigen plan moeten leren trekken.

Ik heb al veel kleine dingen meegemaakt die toch  wel het vertellen waard zijn zoals dat ik mezelf perongeluk eens buiten het appatement gesloten heb en meer als 2 uur bij de buren gezeten heb om te wachten tot iemand thuis was.
Ook heb ik het verjaardagsfeestje van een 2-jarig jongetje mogen bijwonen, wat denk ik groter was dan elk verjaardagsfeest wat ik ooit gezien heb! Ongeveer 50 kinderen met hun ouders waren daar. Ik heb nog nooit zoveel eten en snoep bij elkaar gezien!
Ik heb ook natuurlijk al zoals elke uitwisselingsstudent een paar genante momenten meegemaakt in verband met de taal. Zo sprak ik perongeluk een keer het woord pão verkeerd uit waardoor het een heeeeel verkeerde betekenis had en waar ze mij natuurlijk heel hard mee uitgelachen hebben.

Buiten deze kleine dingen heb ik ook een paar leuke uitstapjes gehad in het weekend. Een paar weken geleden ben ik bijvoorbeeld naar Itaperuna geweest. Een klein stadje wat ongeveer 3 uur rijden is van waar ik woon. Mijn ouders hebben vrienden die daar wonen en hun zoon had een groot feest omdat hij 18 werd en we waren uitgenodigd. Zaterdag zijn we dus heel vroeg naar daar vertrokken en hebben we daar een beetje met hun rondgewandeld en hebben ze me de mooiste plekjes laten zien. 's Avonds zijn we naar het feest gegaan, waar weer ongelooflijk veel eten was! De jongeren die er waren waren allemaal heel zat, en hadden ook nog nooit in hun leven een Belg gezien dus wouden ook allemaal tegelijk met mij praten. Na het feest zijn we daar blijven slapen en de dag erna zijn we terug naar huis vertrokken.

Het weekend erna hadden we een weekend in Friburgu met alle uitwisselingsstudente van ons district. In mijn stad zijn nog twee andere uitwisselingsstudenten (Minttu van Finland en Kata van Hongarije). Met hen heb ik al veel samen gedaan maar nu konden we eindelijk de rest ook eens ontmoeten. Er is nog 1 Belgische jongen in mijn district waardoor ik eindelijk nog eens Nederlands heb kunnen praten! Zaterdag zijn we allemaal samen een beetje rond gaan wandelen in Friburgu om elkaar een beetje te leren kennen. Het is fijn om met hun te praten omdat iedereen exact hetzelfde meemaakt en we dus veel kunnen vertellen. We hebben overdag niet zo veel andere dingen gedaan vooral op de hotelkamer met elkaar gebabbeld tot 's nachts. De dag erna zijn we met Eduardo (de baas van ons district) naar het huis van zijn schoonouders gegaan en hebben daar churrasco gegeten en gezwommen en van de zon genoten. Ookal is het nu winter in Brazilië, de meeste dagen zijn warmer als in de zomer in België.

Dit weekend ben ik naar het nationaal park hier in Teresopolis geweest. Jammer genoeg hadden we regen en hebben we dus geen dieren kunnen zien. Wel heel mooie plekjes!

Op mijn school hebben we nu olympische spelen. Dit wil zeggen dat alle klassen wedstrijden tegen elkaar moeten spelen van volleybal, handbal en voetbal. Hierdoor heb ik dan ook voor het eerst in mijn leven een non zien voetballen. Ik heb er speciaal voor jullie een filmpje en foto's van gemaakt want ik wil jullie deze gelegenheid natuurlijk niet ontnemen ;)

Voor de rest heb ik hier het normale dagelijkse leven. Ik ga naar school en naar de volleyballes en Portugese les. Het Portugees praten gaat al iets vlotter nu, maar blijft natuurlijk moeilijk!

Veel groetjes!

1. Huygen Christa:
    24 september 2014
    Hey Elena,blij je nog eens te mogen horen :-) en super dat je het zo goed steld.Je hebt al heel wat meegemaakt zo te lezen en blunders maken we wel eens allemaal ;-) tof dat je zoveel mooie plekjes mag bewonderen.Ben heel blij voor je.Geniet maar van al het mooie en weet dat we dagelijks aan je denken.Veel liefs van ons xxx
  2. Lenthe:
    17 oktober 2014
    Dag Elena,
    We zien dat je het goed maakt daar.
    Geniet er van!

Lenthe, Evy en Lode